´

AJANKOHTAISTA

13.11.2019

Viestintä on palvelua

Viestinnän tehtävänä on helpottaa asumista remontin keskellä, toteaa Jari Riskilä blogissaan.

Käynnistämme Asokodeissa ensi vuonna mittavat viihtyvyysremontit. Uusimme asunnot lähes täysin taloissa, jotka lähestyvät 30 vuoden ikää. 90-luvulla rakennettujen kohteiden suuresta määrästä johtuen nämä remontit muodostavat melkoisen urakan, joka helpottaa vasta 2030-luvun alussa.

Putkiremonteista ei ole kyse, koska talot eivät ole vielä siinä iässä, että putkistot olisivat uusimisen tarpeessa. Sen sijaan muun muassa asuntojen kalusteet ja pintamateriaalit kaipaavat päivitystä, jotta asumisviihtyisyys paranee. Siitä nimi remonteille, joiden tarve on käynyt ilmi myös asiakastyytyväisyystutkimuksissa.

Asoasuntojen remontoimisessa on se erikoispiirre, että lähtökohtaisesti ne pitää toteuttaa asukkaiden asuessa kodeissaan.Asumisoikeussopimus on tehty tiettyyn asuntoon, eikä sitä voi siirtää remontin takia toiseen huoneistoon. Yhtiö toki hyvittää remontista aiheutuneita haittoja asukkaalle.

Tämänkaltaisessa tilanteessa viestinnällä on korostunut merkitys. Asukkaiden pitää tietää hyvissä ajoin, mitä heidän kodeissaan ja kiinteistössä tullaan tekemään ja millä aikataululla. Viestinnän tehtävänä on helpottaa asumista remontin keskellä.

Puutteellinen viestintä heikentää aina loppujen lopuksi asunnon omistajan mainetta, vaikka viestintävastuu olisi esimerkiksi urakoitsijalla. On toisaalta myös kohtuutonta vaatia, että urakoitsijat tai isännöitsijät olisivat kautta linjan ammattitasoisia viestijöitä oman asiantuntijuutensa lisäksi.

Olemme todenneet, että on meidän tehtävämme varata viestintään riittävästi resursseja, mikäli haluamme hoitaa sen siten kuin asukkaiden etu vaatii. Palkkasimme elokuussa projektiviestinnän asiantuntijan, joka antaa viestinnälle kasvot, laatii viestintämallit hankkeille sekä on urakoitsijoiden tukena käytännön tiedotustyössä.

Näemme viestinnän palveluna, joka tukee asiakaspalvelustrategiamme toteutumista. Asia ei tietenkään tule kuntoon pelkästään yhden työntekijän palkkaamisella, vaan on jatkuva oppimisprosessi remonttihankkeiden eri osapuolien välillä.

Olemme harjoitelleet asiaa viihtyvyysremonttien pilottihankkeissa ja oppineet paljon, kuten sen, että viestintä on jatkuvaa vuorovaikutus- ja kehitystyötä. Kaikki ei kuitenkaan mene jokaisessa hankkeessa kuin strömsöössä. Avoin vuorovaikutus helpottaa myös ongelmatilanteiden hoitamista.

Lähivuosina meillä käynnistyy korjaushanke lähes joka viikko jossain päin Suomea 31 paikkakunnalla. Kohteetkin ovat hyvin erilaisia omakoti-, pari-, rivi-, luhti- ja kerrostaloja.

Meitä kannustaa tässä tilanteessa se, että asukkaat odottavat näitä remontteja. He kokevat, että viihtyvyysremonttien myötä he saavat sitä palvelua, jota meiltä erityisesti kaipaavat.

Asuntojen laajamittaiset remontit parantavat ilman muuta myös asuntojemme kilpailukykyä markkinoilla. Asunnot remontoidaan laajalti sisältä, mutta uudiskohteeseen verrattuna viihtyvyysremontoiduissa taloissa tulee olemaan eräs tärkeä valtti. Niissä taloissa asuinyhteisö, pihapiiri ja asuinalue ovat jo vuosikymmenien myötä muodostuneet tutuiksi.

Ihmiset arvostavat yhä enemmän kodin ja asuinympäristön luomaa pysyvyyttä alati muuttuvassa maailmassa. Viihtyvyysremonttien avulla pystymme tarjoamaan asukkaille hyvät elämisen puitteet tutussa talossa pitkälle tulevaisuuteen.

Yhteyshenkilöt
 
 
Jari Riskilä 
Toimitusjohtaja 
Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy (Asokodit)

VALITSE AJANKOHTAINEN